Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J21a39n 83R13á66ž 1689283754910

Zapomněl jste se zmínit, že existuje i osobnostní typ "C" který neumí vyrobit ani jeden počítač, vypěstovat ani jednu kukuřici a nedokáže to ani po absolvování technického, či praktického směru výuky.

Pro ně je nutno, i z ohledem na naplnění politicky motivovaného cíle zvýšit procento universitně vzdělaných občanů, vytvořit třetí směr, sice v praxi nevyužitelný, ale dopomůže osobám typu "C" naplnit i jejich touhu po bezplatném univerzitním vzdělání.

Rozumím Vašemu článku dobře, že mít strategický cíl hodně universitně vzdělaných občanů bez toho, abychom vzali do úvahy společenskou potřebu a individuální vlastnosti jednotlivců, je naprostá hloupost?

P.S. Jediný způsob vzdělávání má smysl podporovat a tedy neomezovat nikoho v zajmu ho absolvovat je ten, který produkuje absolventy schopné nabyté vědomosti uplatnit v souladu s celospolečenskými potřebami.

0/0
12.7.2016 13:34
Foto

P67a90v24e55l 18D83o15l94e52ž79e90l 2894402774389

Nezapomněl, ale máte pravdu. Můj příklad nemá být komplexní ekonomcikou analýzou vzdělávání. Pouze se snažím v zásaděna triviálním případu Ricardovy komparativní výhody ukázat, že někteří kolegové se mýlí, domnívají-li se, že čím vyšší formální vzdělání a pro čím větší podíl populace, tím obecně lépe. nemyslím si, že to tak je a to ani z pohledu čistě ekonomického, tak z pohledu společenského. Nicméně návrh na přidání osoby C do příkladu je velice zajímavý a také mě napadl. Tato osoba je totiž tou, která bude za určitých okolností nezaměstnaná a nejen pan Šteffl argumentuje tím, že vyšší všeobecné vzdělání vede k nižší míře nezaměstnanosti. Snažil jsem se ukázat, že to obecně není (a v reálném světě ani nikdy nebude) pravda, protože vyšší vzdělání není nadmnožina toho nižšího. Jedná se o dvě množiny, které možná mají nějaký společný průnik, ale také mají části mimo něj.

Veřejný vzdělávací systém není systémem pro naplňování touhy jednotlivců, nýbrž systémem, který produkuje z veřejných zdrojů obrovské pozitivní externality a zabraňuje mnohým externalitám negativním. Pokud si někdo soukromně chce koupit diplom ze soukromé vysoké školy za dvacet tisíc, nechť si ho klidně koupí, ale nechť se netají tím, že je koupený.

"Rozumím Vašemu článku dobře, že mít strategický cíl hodně universitně vzdělaných občanů bez toho, abychom vzali do úvahy společenskou potřebu a individuální vlastnosti jednotlivců, je naprostá hloupost?"

Ano, to je jedna z věcí, kterou tvrdím. Tím ovšem neříkám, že vzdělání má být poměřováno čistě utilitárně. Potřebujeme aplikovaný i základní výzkum. Nepotřebujeme ale uklízečky s docenturou z uklízení, ani esoteriky s profesurou z věštění z křišťálové koule. Nedělejme vědu z trivialit. Je to extrémně nebezpečné - nabourává to hodnoty i autority.

0/0
12.7.2016 16:43

F38r71a32n37t45i55š54e72k 32P74e96t93r31í18k 6385671454831

Pro otrokáře může mít smysl omezovat některým svým otrokům přístup ke vzdělávání.

V našich podmínkách nedává název článku smysl. Chybí zde, kdo by komu omezoval přístup ke vzdělávání.

A to chybí i v uvedeném příkladu.

Pokud není uvedeno, komu patří výrobna počítačů a komu pěstírna kukuřice, kdo bude a za kolik nabízet vzdělávání tak příklad nedává smysl.

0/0
12.7.2016 13:12
Foto

P83a47v15e14l 83D60o54l75e76ž79e40l 2854812664619

Pan Šteffl myslel omezování přístupu k formálnímu vzdělávání prostřednictvím přijímacích zkoušek a centrálních maturit. Příklad lze samozřejmě obohatit o další vlivy, ale neřekl bych, že zrovna o informaci o tom, kdo co vlastní.

0/0
12.7.2016 17:27

L75u30k23á73š 12J68í92l93e30k 7342101541475

Tedy tvrdíte, že člověk by se měl vzdělávat tak, aby mohl své znalozti využít v praxi?

0/0
12.7.2016 10:47
Foto

P59a68v95e53l 83D35o93l77e38ž62e94l 2514952584729

Za veřejné peníze ano. Já se třeba chci vzdělávat i mimo svůj původní obor, v němž pracuji, ale čistě pro svojí potřebu rozumět světu. Takové vzdělávání bych si ale zcela jistě měl hradit sám, protože z toho nikomu, kromě mě, žádná přidaná hodnota neplyne.

0/0
12.7.2016 17:30
Foto

F86r21a55n53t82i30š29e49k 44K72š24í59r 2839916665

http://www.mises.cz/videa/tom-woods-ako-m-rothbard-zmenil-m-j-zivot-128.aspx

0/0
12.7.2016 23:26



AUDIOZÁZNAM

Petice

Zmeškali jste přenos čtení Davida Vlka? Poslechněte si ho tady.



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.