Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Byla letošní maturita v souladu se zákonem?

1. 07. 2016 0:54:18
Pánové Botlík a Hausenblas, kteří se dlouhodobě zabývají kritikou státní maturity, zveřejnili tento týden materiál, podle nějž nebyla letošní maturita v souladu se školským zákonem. S jejich argumentací zásadně nesouhlasím.

Pánové Botlík a Hausenblas tvrdí, že v maturitním didaktickém testu z matematiky neměla být letos úloha č. 15, neboť se jednalo o řešení logaritmické rovnice, která není explicitně uvedena v Rámcových vzdělávacích programech pro SOŠ s maturitou. Obdobně argumentují i v případě didaktického testu z českého jazyka a literatury a jakýchsi korektorských dovedností, které prý nejsou součástí kompetence ovládat pravopis. Protože mám odborně podstatně blíže k matematice, než k jazykům, dovolím si zde rozporovat tvrzení týkající se uvedené úlohy v didaktickém testu z matematiky a rozporování "nálezu" v didaktickém testu z ČJ a L nechám povolanějším.

Podstatou tvrzení zmíněných pánů je skutečnost, že RVP pro SOŠ s maturitou údajně neobsahují kompetenci řešit logaritmické rovnice, což údajně má porušovat paragraf 73 a paragraf 3 školského zákona.

Já však tvrdím:


1) Paragraf 73 školského zákona je irelevantní, neboť jej lze porušit pouze popřením smyslu maturitní zkoušky a to zařazení triviální logaritmické rovnice rozhodně není. Tento paragraf nezapovídá zařazení partií, které nejsou v RVP, pouze určuje, že cílem maturity má být ověření dosažení kompetencí uvedencýh v RVP žáka. Nikde ale není psáno, že tento cíl musí testovat každá jednotlivá úloha didaktického testu. Některé úlohy mohou být "bonusové" a paragraf 73 tím nijak neutrpí. Navíc paragraf 73 odpovídá teleologickému vymezení právní normy, viz kupříkladu Právní norma.

2) Relevantnější pro posouzení, co smí a co nesmí být v maturitních didaktických testech obsaženo, je paragraf 78a, který jednoznačně uvádí, že testováno může být to, co je obsaženo v katalozích požadavků. A v těchto katalozích jsou logaritmické rovnice explicitně uvedeny.

3) Nelze se podle mého soudu domáhat toho, že Cemrat porušil zákon tím, že se dostal do sporu s paragrafem 78a, ani tím, že se dostal do sporu s paragrafem 73. Jediné, čím by bylo možné argumentovat je paragraf 3, který uvádí, že pro ověřování výstupů jsou RVP závazné. Vysvětlím ale, proč se domnívám, že ani tento paragraf porušen nebyl.

3) RVP pro SOŠ obsahuje v sekci matematického vzdělávání, bod "Funkce a její průběh. Řešení rovnic a nerovnic." a v té je uvedeno mimojiné: exponenciální a logaritmická funkce, logaritmus. a dále bod "Posloupnosti a jejich využití.", kde je uvedeno mimojiné: finanční matematika. K tomu je ještě v popisu kompetencí uvedeno: "Provádí výpočty jednoduchých finančních záležitostí a orientuje se v základních pojmech finanční matemtiky".

4) K řešení úlohy 15 letošního didaktického maturitního testu z matematiky plně postačuje, pokud žák ví, že:
a) logaritmus je funkce prostá na celém svém definičním oboru (to vědět má, protože průběh funkce je v RVP i pro SOŠ),
b) když umocním číslo b hodnotou logaritmus a o základu b, dostanu číslo a (to by také měl žák vědět, neboť to přímo vyplývá z definice logaritmu, který je rovněž uveden v RVP i pro SOŠ),
c) log(a)-log(b)=log(a/b),
d) c*log(a)=log(a^c).
O bodech c) a d), lze diskutovat, zda jsou součástí pochopení pojmu logaritmus, či nikoliv, ale já si nedovedu představit člověka, který logaritmus chápe (a podle RVP pro SOŠ by měl), ale libovolný z těchto dvou bodů nezná. Pro matematiky dodávám jen, že body c) a d) pochopitelně neplatí obecně, ale pouze má-li pravá i levá strana smysl (ať to zbytečně nekomplikujeme). Použitím těchto základních pravidel pro počítání s logaritmy a užitím znalosti průběhu funkce logaritmus, student hbitě převede úlohu na řešení triviální lineární rovnice, kterou v RVP pro SOŠ má uvedenu explicitně.

5) Navíc jsem jednoznačně přesvědčen, že řešení logaritmických úloh je součástí kompetence explicitně uvedené v bodě "Posloupnosti a jejich využití.", kde se říká, že student provádí výpočty jednoduchých finančních záležitostí. Tak finanční matematika se zabývá především úročením - to asi nikdo nepopře. Jednoduchou finanční záležitostí z mého pohledu, je zcela jistě umět spočítat dobu splácení, při dané úrokové sazbě, velikosti splátky a velikosti původní jistiny úvěru při složeném úročení. To vede zcela bez pochyby na řešení elementární logaritmické rovnice. Tvrdím tedy, že řešení jednoduchých logaritmických rovnic je implicitně obsaženo v RVP pro SOŠ v tomto bodě. Můžeme se snad přít o tom, zda jde pouze o triviální logaritmické rovnice, nebo zda do tohoto bodu patří i ty mírně komplikovanější.

Autor: Pavel Doležel | pátek 1.7.2016 0:54 | karma článku: 15.48 | přečteno: 464x

Další články blogera

Pavel Doležel

Nejhorší problém českého školství podle Daniela Münicha

Daniel Münich v dnešním článku v HN říká: "Vzdělávací politiku od úrovně státu až dolů na úroveň jednotlivých škol u nás stále více komplikují odlišné a často až nesmiřitelné názory na roli školy a vhodné přístupy ke vzdělávání.

30.8.2016 v 10:49 | Karma článku: 16.99 | Přečteno: 686 | Diskuse

Pavel Doležel

Může mít nějaký smysl omezovat přístup ke vzdělávání?

Často slýchávám, že vzdělání je jako přírodní pramen čisté vody, z něhož má být každému dopřáno pít co nejvíce a co nejdéle. Jenže ono se ukazuje, že lidé jsou různí a někomu se z té přemíry pití pramenité vody brzy obrátí kufr.

12.7.2016 v 9:43 | Karma článku: 16.14 | Přečteno: 550 | Diskuse

Pavel Doležel

Zenonova první aporie nepochopená "expertem" na vzdělávání

V pátečních Lidových novinách vyšel Bohumilu Kartousovi, který často vystupuje v médiích jako "expert na vzdělávání", článek, v němž se zamýšlí nad uplynulým školním rokem. Zamýšlí se ovšem blbě.

3.7.2016 v 12:01 | Karma článku: 26.31 | Přečteno: 727 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Tomáš Zdechovský

Teroristé, migranti a kriminálníci brzy zaplaví celou Českou republiku

Od mnoha lidí slyším a čtu při diskusích na sociálních sítích, jak je to v Česku hrozné, jak se prý bojí večer vycházet na ulici a jaký mají strach z migrantů, kteří nás brzo zaplaví na základě Kalergiho plánu...

23.10.2017 v 9:10 | Karma článku: 10.86 | Přečteno: 399 | Diskuse

Aleš Vavřinec

Jak jsem našel životní poslání ...

Zveřejňuju tady mou odpověd na FB dotaz, jak jsem se dostal k tomu co dělám, jak jsem našel svoje poslání, smysl ... tedy jak se mi to všechno stalo?

23.10.2017 v 7:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 82 | Diskuse

Dana Kellnerová

Sex jako mužská zbraň

Ženy odpradávna využívají svoji sexualitu k ovládnutí muže, kterého si vyberou, aby odvrátily hrozbu, že se muž začne poohlížet po jiných. Jak to mají někteří muži? Čtěte dál...

23.10.2017 v 7:00 | Karma článku: 10.36 | Přečteno: 536 |

Zuzana Palečková

Jen tak si užít

Rozdávají letáky, růže či koblihy, někteří dokonce se svým programem zvoní u dveří. Aspoň jednou za čas nám musí pozorně naslouchat. Letos se to většině moc nepovedlo, asi už zapomněli, jak se to dělá.

23.10.2017 v 1:29 | Karma článku: 6.50 | Přečteno: 184 | Diskuse

Zbyšek Hlinka

„Veselé“ příhody s hygienickou stanicí – jednání v omylu

Po návštěvě úřadu jsem se ocitl v patové situaci. Předělání projektu (natož pak stavby) nepřicházelo v úvahu z finančních důvodů. Jednání obou úřednic bylo natolik přesvědčivé, že jsem nabyl dojmu,

22.10.2017 v 19:06 | Karma článku: 14.32 | Přečteno: 543 | Diskuse
Počet článků 4 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 606

Je mi 37 let, pracuji přes 10 let v oblasti řízení finančních rizik. Vystudoval jsem ekonomickou teorii na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze, jednooborovou matematiku na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze a obor finance a účetnictví na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy Univerzity v Brně. Od září nastupuji ke studiu řízení podniku na VUT v Brně, kde bych si chtěl doplnit své znalosti v oblasti řízení podniku, controllingu a auditu. Mám rád filosofii a historii.

Ve svém blogu se chci zabývat tématem vzdělávání. Vzdělání a vědění považuji za jedny z nejvyšších životních hodnot a tudíž mě trápí snaha destabilizovat vzdělávací systém. Jsem zastáncem myšlenky státních maturit, povinné maturity z matematiky i centralizovaných přijímacích zkoušek na střední školy.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.