Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J91a10n 32R29á92ž 1739723194360

Zapomněl jste se zmínit, že existuje i osobnostní typ "C" který neumí vyrobit ani jeden počítač, vypěstovat ani jednu kukuřici a nedokáže to ani po absolvování technického, či praktického směru výuky.

Pro ně je nutno, i z ohledem na naplnění politicky motivovaného cíle zvýšit procento universitně vzdělaných občanů, vytvořit třetí směr, sice v praxi nevyužitelný, ale dopomůže osobám typu "C" naplnit i jejich touhu po bezplatném univerzitním vzdělání.

Rozumím Vašemu článku dobře, že mít strategický cíl hodně universitně vzdělaných občanů bez toho, abychom vzali do úvahy společenskou potřebu a individuální vlastnosti jednotlivců, je naprostá hloupost?

P.S. Jediný způsob vzdělávání má smysl podporovat a tedy neomezovat nikoho v zajmu ho absolvovat je ten, který produkuje absolventy schopné nabyté vědomosti uplatnit v souladu s celospolečenskými potřebami.

0/0
12.7.2016 13:34
Foto

P75a45v11e25l 59D95o84l35e43ž50e73l 2514472414589

Nezapomněl, ale máte pravdu. Můj příklad nemá být komplexní ekonomcikou analýzou vzdělávání. Pouze se snažím v zásaděna triviálním případu Ricardovy komparativní výhody ukázat, že někteří kolegové se mýlí, domnívají-li se, že čím vyšší formální vzdělání a pro čím větší podíl populace, tím obecně lépe. nemyslím si, že to tak je a to ani z pohledu čistě ekonomického, tak z pohledu společenského. Nicméně návrh na přidání osoby C do příkladu je velice zajímavý a také mě napadl. Tato osoba je totiž tou, která bude za určitých okolností nezaměstnaná a nejen pan Šteffl argumentuje tím, že vyšší všeobecné vzdělání vede k nižší míře nezaměstnanosti. Snažil jsem se ukázat, že to obecně není (a v reálném světě ani nikdy nebude) pravda, protože vyšší vzdělání není nadmnožina toho nižšího. Jedná se o dvě množiny, které možná mají nějaký společný průnik, ale také mají části mimo něj.

Veřejný vzdělávací systém není systémem pro naplňování touhy jednotlivců, nýbrž systémem, který produkuje z veřejných zdrojů obrovské pozitivní externality a zabraňuje mnohým externalitám negativním. Pokud si někdo soukromně chce koupit diplom ze soukromé vysoké školy za dvacet tisíc, nechť si ho klidně koupí, ale nechť se netají tím, že je koupený.

"Rozumím Vašemu článku dobře, že mít strategický cíl hodně universitně vzdělaných občanů bez toho, abychom vzali do úvahy společenskou potřebu a individuální vlastnosti jednotlivců, je naprostá hloupost?"

Ano, to je jedna z věcí, kterou tvrdím. Tím ovšem neříkám, že vzdělání má být poměřováno čistě utilitárně. Potřebujeme aplikovaný i základní výzkum. Nepotřebujeme ale uklízečky s docenturou z uklízení, ani esoteriky s profesurou z věštění z křišťálové koule. Nedělejme vědu z trivialit. Je to extrémně nebezpečné - nabourává to hodnoty i autority.

0/0
12.7.2016 16:43

F31r95a43n74t63i63š18e82k 95P95e52t52r24í23k 6385941554111

Pro otrokáře může mít smysl omezovat některým svým otrokům přístup ke vzdělávání.

V našich podmínkách nedává název článku smysl. Chybí zde, kdo by komu omezoval přístup ke vzdělávání.

A to chybí i v uvedeném příkladu.

Pokud není uvedeno, komu patří výrobna počítačů a komu pěstírna kukuřice, kdo bude a za kolik nabízet vzdělávání tak příklad nedává smysl.

0/0
12.7.2016 13:12
Foto

P95a57v62e54l 17D34o13l33e66ž40e65l 2884652544689

Pan Šteffl myslel omezování přístupu k formálnímu vzdělávání prostřednictvím přijímacích zkoušek a centrálních maturit. Příklad lze samozřejmě obohatit o další vlivy, ale neřekl bych, že zrovna o informaci o tom, kdo co vlastní.

0/0
12.7.2016 17:27

L72u97k96á39š 96J54í72l66e61k 7142291171525

Tedy tvrdíte, že člověk by se měl vzdělávat tak, aby mohl své znalozti využít v praxi?

0/0
12.7.2016 10:47
Foto

P69a21v15e55l 28D50o50l82e95ž76e87l 2194702404959

Za veřejné peníze ano. Já se třeba chci vzdělávat i mimo svůj původní obor, v němž pracuji, ale čistě pro svojí potřebu rozumět světu. Takové vzdělávání bych si ale zcela jistě měl hradit sám, protože z toho nikomu, kromě mě, žádná přidaná hodnota neplyne.

0/0
12.7.2016 17:30
Foto

F77r27a16n40t96i83š51e25k 41K65š57í56r 2339896105

http://www.mises.cz/videa/tom-woods-ako-m-rothbard-zmenil-m-j-zivot-128.aspx

0/0
12.7.2016 23:26



Bohyně v teplácích od Armaniho

Petice

Na co je hrdá ta, která má tepláky pro všechny příležitosti? Přečtěte si rozhovor se Zuzanou Hubeňákovou.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.