Může mít nějaký smysl omezovat přístup ke vzdělávání?

12. 07. 2016 9:43:54
Často slýchávám, že vzdělání je jako přírodní pramen čisté vody, z něhož má být každému dopřáno pít co nejvíce a co nejdéle. Jenže ono se ukazuje, že lidé jsou různí a někomu se z té přemíry pití pramenité vody brzy obrátí kufr.

17.5.2016 Ondřej Šteffl napsal: "Měli bychom přece přemýšlet hlavně o tom, jak zajistit, aby všichni (všichni!) uměli co nejvíc. Žákům pomáhat, podporovat je, dát jim příležitost. Místo toho řešíme, koho a jak od dalšího vzdělávání oddělit nebo dokonce odradit. Selektovat ty, kteří nesplňují naše, jak se ukazuje někdy dost podivná, kritéria."

Obávám se, že problém takto triviální není. Ano, zamezování přístupu ke vzdělání na první pohled vypadá, jako plýtvání, neboť navozuje dojem, že takový alokační proces není Pareto efektivní. Pomiňme teď skutečnost, že po tom, aby bylo někomu zamezeno se vzdělávat, skutečně nikdo nevolá a podívejme se na jednoduchý příklad.

Mějme pro jednoduchost ekonomiku, která produkuje pouze dva statky - počítače a kukuřici. Výroba počítačů je náročná, ale pro jednoduchost předpokládejme, že jí svede jeden člověk (jde o zjednodušení čistě z didaktických důvodů). Mějme v ekonomice dva výrobce. Budu jim říkat osoba A a osoba B. Osoba A je nadána technicky, osoba B nikoliv. Před zahájením vzdělávání ekonomika nic neprodukuje, protože ani osoba A, ani osoba B neumí ani vyrobit počítač, ani vypěstovat kukuřici. Osoba A, jakožto technicky nadaná, se po ročním TECHNICKÉM vzdělávání dokáže dostat do stavu, kdy vyrobí 10 počítačů za měsíc, nebo za stejný čas vypěstuje 100 kukuřic, zatímco po ročním PRAKTICKÉM vzdělávání je schopna vyrobit 1 počítač za měsíc, nebo za stejnou dobu vypěstovat 150 kukuřic. Osoba B, jako technicky ne příliš nadaná je schopná se za rok TECHNICKÉHO vzdělávání dostat do stavu, kdy vyrobí dva počítače za měsíc, nebo vypěstuje 50 kukuřic a za rok PRAKTICKÉHO vzdělávání není schopna vyrobit žádný počítač za měsíc, nebo vypěstovat za tutéž dobu 100 kukuřic. Dejme tomu, že jeden počítač stoj9 na trhu 100 jednotek a jedna kukuřice 5 jednotek.

Nejvíce ekonomika vyprodukuje tehdy, když A je vzdělán technicky a vyrábí počítače a B je vzdělán prakticky a pěstuje kukuřici. Ze všech možných kombinací vzdělání a alokací výroby. Obecně tedy ROZHODNĚ NEPLATÍ, že táhnout nebožáka osobu B k nějakému technickému vzdělání, má za všech okolností smysl. A přitom si všimněte, že osoba B je horší, než osoba A i v pěstování kukuřice, ale přesto má v ekonomice své místo a něco produkuje. Spočítejte si to. Dostaneme se na celkový výnos 18000 peněžních jednotek/rok.

A to jsme zcela zanedbali přímé i nepřímé náklady na vzdělání i náklady neoprávněného dosažení vysokého formálního vzdělání. Například náklady na to, že při výrobě počítačů bez technického vzdělání čas od času dochází ke smrtelnému úrazu elektrickým proudem, nebo při pěstování kukuřice bez praktického vzdělání občas dojde k situaci, že celá úroda shnije a pak nasatává hladomor.

Jasně, že jde o hodně zjednodušený příklad, který posuzuje vzdělávání pouze z kvantitativního pohledu, nicméně i tak jednoznačně ukazuje, že v ekonomickém světě (tj. ve světě s omezenými zdroji, což je svět, v němž žijeme - ať se to komu líbí, či nelíbí), nemusí ani zdaleka být vždy nejvýhodnější to, co se "zdravému selskému rozumu" jeví jako postup nejvýhodnější jaksi sám o sobě. Není tedy rozhodně pravda, že je vždy nejlepší strategií vzdělávat každého co to jen jde. Nemá smysl táhnout osobu B k prestižnímu TECHNICKÉMU vzdělání, byť je po jeho absolvování schopna vyrábět i počítače, zatímco bez něj nikoliv.

Lidé jsou různí a mají různé potřeby. Nařizovat jim befelem, aby svůj čas trávili neefektivně, je projevem naprosté hlouposti. Jenže pan Šteffl není hloupý. On jen nepochopil, že cílem vzdělávání je člověk vzdělaný, nikoliv člověk socializovaný a mravný a že naučit se učit, aniž bych "učení se" praktikoval, není dost dobře možné.

Autor: Pavel Doležel | úterý 12.7.2016 9:43 | karma článku: 18.19 | přečteno: 792x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Karel Trčálek

Kateřina Konečná prozradila, že dnešní komunistické názory jsou docela nelidské

O tom, že se komunisté nepolepšili a že jsou pátou kolonou putinovského Ruska, víme už dlouho. Ale že komunisté dnes vyhánějí demokratické politiky z televizních studií, otřáslo námi všemi. Kde se nová komunistická zvůle zastaví?

19.3.2024 v 7:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 68 | Diskuse

Tomáš Flaška

Tak si ty ruské volby shrňme

A řekněme si, co to vypovídá o nás. Stačí se podívat na různé reakce. A řeknu to takto – nestačíte se divit.

19.3.2024 v 7:04 | Karma článku: 16.46 | Přečteno: 154 | Diskuse

Ladislav Pokorný

Kateřina Konečná nechtíc prozradila, že dnešní komunistické názory jsou naprosto nelidské

O tom, že se komunisté nepolepšili a že jsou pátou kolonou putinovského Ruska, víme už dlouho. Ale že komunisté dnes vyhánějí demokratické politiky z televizních studií, otřáslo námi všemi. Kde se nová komunistická zvůle zastaví?

19.3.2024 v 0:59 | Karma článku: 28.62 | Přečteno: 497 | Diskuse

Eva Kislingerová

Budeme válčit se Slovenskem?

Z vyjádření některých politiků může nezúčastněný pozorovat nabýt dojmu, že diplomatické vztahy se Slovenskem jsou na bodu mrazu. Z médií to vypadá, že válka začíná a u Hodonína bude tanková bitva.

18.3.2024 v 13:24 | Karma článku: 21.94 | Přečteno: 556 | Diskuse

Karel Trčálek

Jak s Babišem dohnat a předehnat ne Západ, ale Putinovo Rusko?

Západ se nám rozpadá před očima. Zato Rusko doslova vzkvétá. S doháněním Západu je konec, teď už nám zbývá, než jen dohánět a předhánět Rusko...

18.3.2024 v 11:15 | Karma článku: 18.72 | Přečteno: 243 | Diskuse
Počet článků 4 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 810

Pracuji skoro 20 let v oblasti řízení finančních rizik. Vystudoval jsem ekonomickou teorii na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze, jednooborovou matematiku na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze a obor finance a účetnictví na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy Univerzity v Brně.  Nyní studuji Ekonomiku a Management na Univerzitě Pardubice. Zajímám se o matematiku, ekonomii, filosofii, politiku a historii.

Ve svém blogu se chci zabývat tématem vzdělávání. Vzdělání a vědění považuji za jedny z nejvyšších životních hodnot a tudíž mě trápí snaha destabilizovat vzdělávací systém. Jsem zastáncem myšlenky státních maturit, povinné maturity z matematiky i centralizovaných přijímacích zkoušek na střední školy.

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...