Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zenonova první aporie nepochopená "expertem" na vzdělávání

3. 07. 2016 12:01:02
V pátečních Lidových novinách vyšel Bohumilu Kartousovi, který často vystupuje v médiích jako "expert na vzdělávání", článek, v němž se zamýšlí nad uplynulým školním rokem. Zamýšlí se ovšem blbě.

Bohumil Kartous je představitelem aktivistů. Vystupuje jako mediální zástupce společnosti EDUin, která byla založena v roce 2010 jako obecně prospěšná společnost a to Tomášem Feřtekem (novinářem a dramaturgem), Lucií Slejškovou (vystudovanou pedagožkou, zaměřující se na koučování, vzdělávání učitelů a zážitkovou pedagogiku ve školách) a Zdeňkem Slejškou (vystudovaným pedagogem, lektorem se zaměřením na zážitkovou pedagogiku). Jak dlouho tito "pedagogové" reálně učili děti v běžném školním provozu, jsem nedohledal. Mají ale za sebou mraky nejrůznějších dotovaných projektů. To jen na úvod, aby laskavý čtenář pochopil, co je onen "vzdělávací think-tank EDUin" uvedený ve zmiňovaném novinovém článku místo odborné, či profesní kvalifikace autora.

Bohumil Kartous ve svém článku, hned v úvodu píše: "Známý Zenonův paradox zní, že Achilles želvu nikdy nedohoní. Proč? Protože želva je přece vždy o kousek dál od toho bodu, v němž ji Achilles dostihl. Zenonův paradox nepracuje s faktem, že Achilles mezitím překonal mnohem větší vzdálenost a že za ním želva zoufale zaostává. Ona má své vlastní tempo, v němž je nedostižná."

Inu, věru svérázný popis první Zenonovy aporie. Máte exaktní vzdělání, nebo vám to prostě jen pálí, a ztratili jste se v tom? Nic si z toho nedělejte. Nebudete jistě sami. Pan "expert" takto pracuje s veškerými informacemi. U těchto "expertů" na vzdělávání, které tak výstižně ve své knize "Teorie nevzdělanosti" popisuje německý filosof Konrad Liessmmann, je totiž na prvním místě snaha navodit dojem, že jsou na něco experty. Místo, aby Bohuil Kartous jednoduše napsal, že tradiční vzdělávání zaostává za jakýmsi jeho vysněným alternativním vzděláváním v souvislostech, roubuje šroubovaně tradiční vzdělávání na pomalou želvu a jeho představu moderního vzdělávání na rychlého Achilla. Zřejmě aby se pochlubil znalostí Zenonovy aporie, kterážto je obsahem vzdělávání základů společenských věd na středních školách, jejichž učitelství Kartous vystudoval. Proč? Inu, protože to vypadá "expertně" a protože Kartouse učili, že je dobré psát články do novin v nějaké struktuře typu analýza-syntéza-závěr a že je dobré článkem vést jakousi paralelní linii, kterou článek uvede a k níž se v závěru vrátí, aby podpořil své závěry. Jenže, a to platí pro naše "experty" na vzdělávání obecně - kde chybí obsah, struktura a forma nepomohou.

Podívejme se tedy na onu údajně známou Zenonovu aporii blíže. Co nám vlastně Zenon sděluje? Ano, skutečně sděluje, že Achilles želvu nikdy nedohoní. Ale proč vlastně? Tragédie je v tom, že Bohumil Kartous je ve svém uvažování tak povrchní, že ani nechápe, že žádné vysvětlení v článku nepodal. Je to jen prázdné blábolení. Želva není vždy o kousek dál od toho bodu, v němž ji Achilles dostihl, neboť Achilles ji zatím nedostihl a podle Zenona ani nikdy nedostihne. Zenonův paradox podle Kartouse nepracuje s faktem, že Achilles mezitím překonal mnohem větší vzdálenost a že za ním želva zoufale zaostává. Kartous se tak se Zenonem vypořádal vskutku rychle a svérázně. Udělal tím ale blbce ze sebe, nikoliv ze Zenona, který údajně s něčím nepracuje. Jak symptomatické. Podstata Zenonovy aporie je mnohem hlubší, než se Bobovi může zdát, protože jeho představa vzdělání je instantní a povrchní. Podstatou Zenonovy aporie je skutečnost, že součet nekonečné řady může být konečný. Achilles nikdy nedostihne želvu nikoliv proto, že "želva má své vlastní tempo, v němž je nedostižná" (sic), ale proto, že pozorovatel tohoto jevu určil nekonečně mnoho bodů pozorování v čase před tím, než Achilles želvu dohoní. Jímá mne hrůza, když si představím, že by Bob začal zkoumat ještě další Zenonovy aporie, nebo něco ještě intelektuálně náročnějšího. A ještě větší hrůza mne jímá, když si představím, že jako vystudovaný SŠ pedagog by Kartous o Zenonových aporiích učil mé děti. Naštěstí, Bohumil Kartous na SŠ neučí a pokud je mi známo, ani nikdy neučil. Je to tedy ten pravý samozvaný "expert" na vzdělávání, který může udílet knížecí rady praktikujícím učitelům. Není náhodou, že Bohumil byl kdysi zaměstnán ve firmě SCIO. Tehdy jsem se s ním poprvé dostal do sporu, při němž jsem mu byl nucen vysvětlovat rozdíl mezi regresní a regresivní analýzou.

K ilustraci působení "expertů" na vzdělávání si zde dovolím ještě ocitovat několik vět ze zmíněné knihy Konrada Liessmanna:

"1) Reformátory vzdělání všeho druhu pojí jediné, a to nenávist k tradičnímu pojetí vzdělanosti. Je jim očividně trnem v oku, že by lidé mohli získat vzdělání neúčelové, souvislé, obsahově ukotvené v tradicích velkých kultur, které by je nejen formovalo, ale také by jim umožnilo nezávislost na diktátu doby a módních vlnách.

2) Odklon od myšlenky vzdělávání se ukazuje nejzřetelněji tam, kde to možná nejméně předpokládáme – v centrech vzdělání samotných. Pregnantním indikátorem toho je od jisté doby realizovaný přesun takzvaných cílů vzdělávání na schopnosti a kompetence. Ti, co vyhlašují schopnost týmové práce, flexibilitu a ochotu komunikovat za cíle vzdělání, vědí, o čem mluví – mluví o suspendování jakékoli individuality, jež byla kdysi adresátem i aktérem vzdělání.

3) Reformní fanatici chtějí permanentní reformu. Lidi to udrží v pohybu a zabrání se jim v tom, aby dělali to, co od nich reformátoři údajně očekávají. Především, je začlenění do reformního procesu nejlepší možností, jak ochromit jakékoliv myšlení."

Autor: Pavel Doležel | neděle 3.7.2016 12:01 | karma článku: 26.19 | přečteno: 714x

Další články blogera

Pavel Doležel

Nejhorší problém českého školství podle Daniela Münicha

Daniel Münich v dnešním článku v HN říká: "Vzdělávací politiku od úrovně státu až dolů na úroveň jednotlivých škol u nás stále více komplikují odlišné a často až nesmiřitelné názory na roli školy a vhodné přístupy ke vzdělávání.

30.8.2016 v 10:49 | Karma článku: 16.74 | Přečteno: 673 | Diskuse

Pavel Doležel

Může mít nějaký smysl omezovat přístup ke vzdělávání?

Často slýchávám, že vzdělání je jako přírodní pramen čisté vody, z něhož má být každému dopřáno pít co nejvíce a co nejdéle. Jenže ono se ukazuje, že lidé jsou různí a někomu se z té přemíry pití pramenité vody brzy obrátí kufr.

12.7.2016 v 9:43 | Karma článku: 15.60 | Přečteno: 519 | Diskuse

Pavel Doležel

Byla letošní maturita v souladu se zákonem?

Pánové Botlík a Hausenblas, kteří se dlouhodobě zabývají kritikou státní maturity, zveřejnili tento týden materiál, podle nějž nebyla letošní maturita v souladu se školským zákonem. S jejich argumentací zásadně nesouhlasím.

1.7.2016 v 0:54 | Karma článku: 15.48 | Přečteno: 434 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Tomáš Gayer

S naší společností to není vůbec špatné!

Myslím, že s naší společností to není vůbec špatné, jak by se mohlo někdy zdát. Dnešní komentář pana Pehe na Seznamu cz je toho dokladem....

18.8.2017 v 11:05 | Karma článku: 19.73 | Přečteno: 524 | Diskuse

Tomáš Vyoral

Chuligáni a vandalové ohroženým druhem! Teď je to samý umělec, performer nebo aktivista

Dobrá zpráva! Na pořádného vandala či chuligána takřka nenarazíte. Teď je každý aktivista, umělec nebo performer, nejlépe všechno dohromady. A pokud kope za správnou stranu, může zasvinit Vltavu nebo ukradnout a zničit standartu.

18.8.2017 v 10:10 | Karma článku: 39.49 | Přečteno: 1208 | Diskuse

Vlastislav Slíž

Allahu akbar! Emh.... Dobré ráno, Evropo.

Jak je to dlouho, co jsme si v médiích mohli přečíst o útoku islamistického magora na francouzské vojáky? Týden? A držte si klobouky, jedeme dál! Tedy my ne, ale dodávka, osobák, náklaďák.

18.8.2017 v 9:55 | Karma článku: 39.00 | Přečteno: 1583 | Diskuse

Libor Popovský

Vyděsí radikální islám Západ až k paralýze?

Překlad článku Giulia Meottiho „Is Radical Islam Horrifying the West into Paralysis?" pro českou verzi Gatestone Institute zpracovaný mnou a paní Helenou Kolínskou."

18.8.2017 v 9:15 | Karma článku: 28.39 | Přečteno: 647 | Diskuse

Josef Prouza

Adrenalinová dovolená – nyní nově i v Barceloně

Listuji katalogy islámských cestovních kanceláří a ne a ne si vybrat. Dřív jen k uzívání nudné pobyty u moře, nějaká ta projížďka na velbloudu, prohlídka mešity, ale dnes?!

18.8.2017 v 7:36 | Karma článku: 33.45 | Přečteno: 748 | Diskuse
Počet článků 4 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 585

Je mi 37 let, pracuji přes 10 let v oblasti řízení finančních rizik. Vystudoval jsem ekonomickou teorii na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze, jednooborovou matematiku na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze a obor finance a účetnictví na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy Univerzity v Brně. Od září nastupuji ke studiu řízení podniku na VUT v Brně, kde bych si chtěl doplnit své znalosti v oblasti řízení podniku, controllingu a auditu. Mám rád filosofii a historii.

Ve svém blogu se chci zabývat tématem vzdělávání. Vzdělání a vědění považuji za jedny z nejvyšších životních hodnot a tudíž mě trápí snaha destabilizovat vzdělávací systém. Jsem zastáncem myšlenky státních maturit, povinné maturity z matematiky i centralizovaných přijímacích zkoušek na střední školy.

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.